Home » Doorgaan tot je erbij neervalt … of de weg naar burn-out

Doorgaan tot je erbij neervalt … of de weg naar burn-out

Meer en meer onderzoek toont het aan: nadelig of ongezond perfectionisme is niet vrijblijvend. In zijn ongezonde vorm gaat perfectionisme onbewust je leven bepalen, als een sluipend gif. Het ontwikkelt zich als een patroon dat gaandeweg je dagelijkse doen en laten aanstuurt.

De gevolgen blijven niet uit. Het patroon maakt je letterlijk ziek. Het verhindert je om in je kracht te staan, om een authentiek leven te leiden.

Wat misschien nog het zwaarst doorweegt, is dat je als ouder de symptomen ongewild overdraagt op je kinderen. Dit zijn de meest voorkomende symptomen – het kan best dat je het ene wel herkent en het andere niet of veel minder:

  • In relaties: zorgen voor ande­ren, conflicten vermijden, niet nee kunnen zeggen, de eigen verwachtingen niet uitspreken en daardoor gefrustreerd geraken
  • De lat heel hoog leggen, vooral ook bij minder belangrijke dingen, details, dat ook opleggen aan de mensen met wie je samenleeft of ­werkt
  • Een laag zelfbeeld, maar je daar niet altijd bewust van zijn: ‘Ik een laag zelfbeeld? Welnee, mijn werk is gewoon niet zo goed als dat van de anderen’
  • Veel piekeren
  • Faalangst en ook angst voor ziekte, de dood, geldproblemen, kortom de angst om de contro­le te verliezen
  • Sterk controlerend gedrag: voortdurend to-do­lijstjes ma­ken – niet om ze uit te voeren maar om tot rust te komen
  • Moeilijk kunnen kiezen of be­slissen, omdat je niet graag ‘de verkeerde’ keuze maakt
  • Verantwoordelijkheid nemen die niet de jouwe is, altijd ja zeggen
  • Doorgaan tot je erbij neervalt: toch gaan werken wanneer je ziek of doodop bent, over je eigen grenzen gaan, wat tot een burn-­out kan leiden

Kalender

oktober 2019
M D W D V Z Z
« dec    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Share
Share